Door de toenemende diversiteit in de maatschappij is het van belang om jonge kinderen te wapenen met de nodige interculturele competenties. Intercultureel werken met jonge kinderen lijkt misschien een grote opgave, maar met een kleine inspanning kan je al heel wat bereiken. In dit artikel worden enkele afstudeeronderzoeken van studenten van de katholieke hogeschool VIVES campus Tielt belicht die zich richten op de doelgroep van 4- tot 8-jarigen. Die studenten hebben ‘interculturele gerichtheid’ gekozen als thema voor hun afstudeeronderzoek en in dit artikel worden enkele praktijkvoorbeelden en resultaten toegelicht.
De huidige maatschappij in Vlaanderen wordt gekenmerkt door een toenemende diversiteit. In het onderwijs stellen we vast dat gemiddeld 10 procent van de schoolgaande jeugd van een niet-Belgische nationaliteit is. Scholen hebben steeds meer vraag naar expertise op het vlak van intercultureel onderwijs. Met intercultureel onderwijs wordt onderwijs bedoeld dat stilstaat bij talige en culturele diversiteit in de klas en in de samenleving. De katholieke hogeschool VIVES campus Tielt, die studenten kleuter- en lager onderwijs opleidt, heeft ‘interculturele gerichtheid’ opgenomen als thema voor afstudeeronderzoek voor de laatstejaarsstudenten. Het thema werd in het studiejaar 2011-2012 en 2012-2013 behandeld. In dit artikel worden enkele praktijkvoorbeelden en resultaten uit afstudeeronderzoeken belicht die zich richten op de doelgroep van 4- tot 8-jarigen. De verschillende afstudeeronderzoeken focussen onder meer op talensensibilisering, hoekenverrijking, ouderbetrokkenheid, anderstalige nieuwkomers en talentenkennis.