Nu het decreet bepaalt dat een afgestudeerde leerkracht lager onderwijs in Vlaanderen voor Frans de ERK-niveaus* B1+ voor de schriftelijke vaardigheden (lezen en schrijven) en B2 voor de mondelinge vaardigheden (luisteren, spreken in monoloog en mondelinge interactie) moet halen, staan de hogescholen voor een grote uitdaging: ten eerste is er al jarenlang het aanvoelen dat het instroomniveau van de beginnende studenten in de lerarenopleiding ontoereikend is om deze decretaal bepaalde niveaus te behalen; bovendien was er op het moment van publicatie van deze decretale normen voor de hogescholen geen meetinstrument voorhanden om het taalvaardigheidsniveau Frans van de studenten te toetsen. Docenten-onderzoekers van de Katholieke Hogeschool Leuven hebben het voortrouw genomen om, dankzij het expertisenetwerk 'School of Education', het project 'stERK in Frans' uit te werken, namelijk een ERK-meetinstrument ontwikkelen en wetenschappelijk onderzoek verrichten naar het beginniveau van de huidige generatie instromende studenten in de studierichting Bachelor in Onderwijs: Lager Onderwijs. Dit onderzoek wees uit dat er inderdaad ernstige problemen zijn met het instroomniveau voor Frans. In overleg met departements-, opleidingshoofden, opleidingscoördinatoren en de lectoren Frans van de Vlaamse Hogescholen met een Bacheloropleiding Lager Onderwijs werden de problemen besproken en werden er ook denkpistes geformuleerd om aan oplossingen te werken in de toekomst. De promotoren hebben contact opgenomen met het beleid. De resultaten van 'stERK in Frans' worden in rekening gebracht in het loopbaandebat van het Departement Onderwijs. In het vervolgproject 'stERK naar het werkveld', ook met de steun van de 'School of Education' werden testen ontwikkeld die het uitstroomniveau van de studenten Bachelor Lager Onderwijs meten. Het laatste woord over kwaliteitsvol onderwijs is nog niet gesproken.....